ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑ - ΒΑΡΒΑΡΑ ΜΠΟΥΚΟΥΒΑΛΑ
FAIL (the browser should render some flash content, not this).
Υποστήριξη σε ζευγάρια
Peindre d'abord une cage Ζωγραφίστε πρώτα ένα κλουβί
avec une porte ouverte με μια πόρτα ανοιχτή
peindre ensuite ζωγραφίστε μετά
quelque chose de joli κάτι χαριτωμένο
quelque chose de simple κάτι απλό
quelque chose de beau κάτι όμορφο
quelque chose d'utile κάτι χρήσιμο
pour l'oiseau για το πουλί
placer ensuite la toile contre un arbre στηρίξτε κατόπιν τη στέγη σε ένα δέντρο
dans un jardin μέσα σ’ ένα κήπο
dans un bois μέσα σε μία συστάδα δέντρων
ou dans une forêt ή μέσα στο δάσος
se cacher derrière l'arbre κρυφτείτε πίσω από ένα δέντρο
sans rien dire αμίλητοι
sans bouger... ακίνητοι
Parfois l'oiseau arrive vite Καμιά φορά το πουλί εμφανίζεται σύντομα
mais il peut aussi bien mettre de longues années αλλά μπορεί και να πάρει χρόνια
avant de se decider μέχρι να αποφασίσει να έρθει
Ne pas se décourager μην αποθαρρύνεστε
attendre περιμένετε
attendre s'il le faut pendant des années περιμένετε ακόμη και χρόνια αν χρειαστεί
la vitesse ou la lenteur de l'arrivée de l'oiseau η γρηγοράδα ή η αργοπορία της άφιξης του πουλιού
n'ayant aucun rapport δεν καθορίζουν
avec la réussite du tableau την επιτυχία του πίνακα (πορτραίτου)
Quand l'oiseau arrive Όταν τα πουλί εμφανιστεί
s'il arrive αν εμφανιστεί
observer le plus profond silence παραμείνετε στην πιο βαθειά σιωπή
attendre que l'oiseau entre dans la cage περιμένετε μέχρι το πουλί να μπει στο κλουβί
et quand il est entré και μόλις μπει
fermer doucement la porte avec le pinceau κλείστε μαλακά με το πινέλο την πόρτα
puis μετά
effacer un à un tous les barreaux σβήστε μία-μία τις μπάρες του κλουβιού
en ayant soin de ne toucher aucune des plumes de l'oiseau προσέχοντας να μην αγγίξετε ούτε ένα φτερό από το πουλί
Faire ensuite le portrait de l'arbre Ζωγραφίστε κατόπιν το πορτραίτο του δέντρου
en choisissant la plus belle de ses branches διαλέγοντας τα καλύτερα κλαδιά
pour l'oiseau για το πουλί
peindre aussi le vert feuillage et la fraîcheur du vent ζωγραφίστε επίσης την πράσινη φυλλωσιά και τη φρεσκάδα του ανέμου
la poussière du soleil την ανατολή του ήλιου
et le bruit des bêtes de l'herbe dans la chaleur de l'été τον ήχο από τα ζωύφια μέσα στα χόρτα στη ζέστη του καλοκαιριού
et puis attendre que l'oiseau se décide à chanter και μετά περιμένετε μέχρι το πουλί να αποφασίσει να τραγουδήσει
Si l'oiseau ne chante pas Αν το πουλί δεν τραγουδήσει
c'est mauvais signe είναι κακός οιωνός
signe que le tableau est mauvais σημάδι ότι ο πίνακας δεν είναι καλός
mais s'il chante c'est bon signe αλλά αν τραγουδήσει αυτό είναι καλός οιωνός
signe que vous pouvez signer σημάδι ότι μπορείτε να υπογράψετε
Alors vous arrachez tout doucement Μαλακά και με περίσσια προσοχή ξεριζώνετε
une des plumes de l'oiseau ένα φτερό από το πουλί
et vous écrivez votre nom dans un coin du tableau και μ’ αυτό γράφετε το όνομά σας σε μια γωνιά του πίνακα

 

Ένα καλό ποίημα, όπως και κάθε δημιούργημα της Τέχνης, μπορεί να έχει πολλές αναγνώσεις και σημασίες για τον κάθε άνθρωπο. Θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας την δική μου πρώτη αίσθηση όταν διάβασα το ποίημα, που μόλις το τελείωσα, ένοιωσα πως ήταν ένας ‘ύμνος στη σχέση’… 

Για να βρει κάποιος το ταίρι του, πρέπει, σύμφωνα με τον ποιητή, να ζωγραφίσει ένα ‘κλουβί’ (μια εστία) με την πόρτα ανοιχτή κι έπειτα να ζωγραφίσει ‘κάτι όμορφο, κάτι χαριτωμένο, κάτι απλό…’, για να γίνει η εικόνα ακόμα πιο ελκυστική.

Να είναι άραγε ο ίδιος μας ο εαυτός αυτή η εστία που μπορεί να γίνει πόλος έλξης όταν εκπέμπει την ομορφιά και την απλότητα μαζί με την επιθυμία της συνεύρεσης;

Το περιβάλλον, θα πρέπει να είναι εξίσου όμορφο, όπως το περιβάλλον ενός κήπου και να υπάρχει ένα δέντρο όπου θα στηριχτεί το κλουβί.

Κι αφού ολοκληρώσει την ζωγραφική της εικόνας πρέπει απλά να περιμένει……… Να περιμένει την εμφάνιση εκείνου -‘του πουλιού’ - που θα θελήσει αβίαστα να μπει μέσα στην εστία που εμείς έχουμε δημιουργήσει. Ο ποιητής μας προειδοποιεί ότι μπορεί να περιμένουμε και χρόνια γι’ αυτή τη στιγμή. Όμως το πόσο γρήγορα ή αργά θα εμφανιστεί ‘το πουλί’, δεν καθορίζει την επιτυχία της σχέσης. 

Αυτό που φαίνεται να παίζει καθοριστικό ρόλο είναι μια συγκεκριμένη συνθήκη: από τη στιγμή που το πουλί μπει μέσα στο κλουβί, οι μπάρες του κλουβιού πρέπει με προσοχή να σβηστούν για να μην νοιώσει ‘το πουλί’ εγκλωβισμένο. Και μόλις σβηστούν οι μπάρες του κλουβιού, να ζωγραφίσουμε το πορτραίτο του δέντρου ‘διαλέγοντας τα καλύτερα κλαδιά για το πουλί’, για να νοιώσει στο φυσικό του περιβάλλον.

Ο ποιητής φαντάζεται τη σχέση σαν μια φυσική κατάσταση και όχι αφύσικη όπως είναι η φυλακή. Η σχέση μπορεί είναι δέσμευση αλλά όχι δεσμά. Η δέσμευση είναι προϊόν ελεύθερης βούλησης. Προϋποθέτει την επιθυμία και την απόφαση αυτού που δεσμεύεται απέναντι σε κάτι ή σε κάποιον. Αντιθέτως, τα δεσμά είναι υποταγή στην βούληση και στην δύναμη-εξουσία κάποιου άλλου.

Πρέπει επίσης να φροντίσουμε ώστε το ευρύτερο περιβάλλον του κήπου ή του δάσους (της ζωής μας δηλαδή) να εμπλουτιστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να εγείρει τις αισθήσεις του ‘πουλιού’ : την αίσθηση της όρασης μέσα από την ομορφιά που αντικρίζουν τα μάτια μας στα ροδοκόκκινα χρώματα του ουρανού με την ανατολή του ήλιου, την αίσθηση της ακοής στους ήχους των ζωυφίων, την αίσθηση της αφής όταν το φρέσκο αεράκι χαϊδεύει τα μάγουλα, την αίσθηση της όσφρησης κάτω από την δροσερή σκιά των δέντρων.

Όταν ξυπνήσουν οι αισθήσεις, ο συναισθηματικός μας κόσμος εγείρεται κι αυτός. Ο εσωτερικός μας κόσμος συν-κινείται και εκφραζόμαστε. Όταν το ‘πουλί’ συν-κινηθεί θα εκφραστεί μέσα από το τραγούδι. Αν δεν συγκινηθεί, τότε δεν θα τραγουδήσει, κι αυτό είναι κακό σημάδι. Όταν δεν είμαστε καλά σε μία σχέση αυτό που εκφράζουμε δεν είναι η χαρά –το τραγούδι- αλλά η δυσαρέσκεια, το παράπονο, ο θυμός, η επιθετικότητα, η απάτη. 

Το τραγούδι σημαίνει ότι ‘το πουλί’ είναι χαρούμενο και ευχαριστημένο σ’ αυτό το πλαίσιο που βρίσκεται, που εμείς, με τον τρόπο μας, του προσφέραμε και το προσκαλέσαμε κι αυτό θέλησε να ανταποκριθεί. Όταν είμαστε καλά μέσα σε μία σχέση τότε δημιουργούμε, αναπτυσσόμαστε, γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι. 

Είναι λοιπόν αυτός ο πίνακας ένα κοινό δημιούργημα που χρειάστηκε την συμβολή και του δημιουργού και του πουλιού για να ‘ζωντανέψει’ και να ευχαριστήσει και τους δύο. Για να δημιουργηθεί χρειάστηκε τέχνη, αγάπη, ομορφιά, υπομονή και σίγουρα λίγο πόνο που θα τον νοιώσει και το πουλί όσο προσεκτικά κι αν ‘ξεριζώσουμε το φτερό του’ για να υπογράψουμε το δημιούργημα μας που ο γήινος τίτλος του –έναντι του ποιητικού- θα μπορούσε να είναι «το πορτραίτο μιας σχέσης».